Zbliża się termin wymiany „kopciuchów” – do 31.12.2025 r.

Mieszkańcy województwa śląskiego – regionu zmagającego się z największym smogiem – najpóźniej do 31 grudnia 2025 roku muszą wymienić bezklasowe kotły c.o. tzw. kopciuchy, których eksploatacja rozpoczęła się od 1 stycznia 2013 do 31 sierpnia 2017 roku. W praktyce oznacza to konieczność wymiany wszystkich pozaklasowych kotłów na węgiel i drewno, które nie spełniają żadnych norm pod względem emisji zanieczyszczeń.

Co ważne na terenie województwa śląskiego korzystanie z kotłów klasy 3 i 4 będzie dozwolone jeszcze tylko przez dwa lata, a od początku 2028 roku będziemy mogli używać jedynie kotłów klasy 5.

Uchwała antysmogowa to nie tylko zakaz używania pieców, które nie spełniają norm emisyjnych, ale także ograniczenia dotyczące rodzaju spalanego paliwa. W ramach tych przepisów zabronione jest palenie węglem brunatnym, mułem, mułem węglowym, flotokoncentratami oraz drewnem o wilgotności przekraczającej 20%. Wszystko po to, aby zmniejszyć emisję szkodliwych substancji i poprawić jakość powietrza wokół nas.

Smog ma destrukcyjny wpływ na nasze zdrowie, a jego negatywne oddziaływanie odczuwają szczególnie osoby starsze, chore oraz dzieci. Nawet krótkotrwały kontakt ze smogiem może wywołać podrażnienie oczu i gardła, a także prowadzić do przewlekłego kaszlu i innych poważnych dolegliwości, w tym do rozwoju alergii i innych chorób układu oddechowego.

Od 1 stycznia 2026 roku za nieprzestrzeganie przepisów, czyli palenie kotłem bezklasowym (kopciuchem) na terenie Śląska będą nakładane kary finansowe. Może grozić nam mandat w wysokości 500 złotych lub kara grzywny do 5000 złotych, zgodnie z kodeksem wykroczeń.

Do przeprowadzania kontroli przestrzegana uchwały antysmogowej powołani są urzędnicy gminy, przedstawiciele wojewódzkiej inspekcji ochrony środowiska, policja oraz inne uprawnione organy nadzoru środowiskowego. Utrudnianie przeprowadzenia kontroli może być traktowane jako przestępstwo zgodnie z art. 225 Kodeksu karnego.

🔹 Ważne!
Po zmianie źródła ciepła należy w ciągu 14 dni złożyć zaktualizowaną deklarację CEEB w Urzędzie Gminy Lipowa. Jest to obowiązek każdego właściciela lub zarządcy budynku wynikający z przepisów o Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.