Co zrobić, gdy budynek wykorzystywany jest niezgodnie z przeznaczeniem?

W związku z rosnącą liczbą pytań mieszkańców dotyczących wykorzystywania budynków mieszkalnych – szczególnie domów jednorodzinnych – na tzw. krótkotrwały wynajem (np. wynajem na weekendy czy imprezy), przypominamy, jakie działania można podjąć w przypadku uciążliwej działalności sąsiadów lub niezgodnego z przepisami wykorzystania nieruchomości.

1. Sprawdzenie zgodności z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP)

Na terenach przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną dopuszcza się prowadzenie usług nieuciążliwych, ale tylko w ograniczonym zakresie – np. do 50% powierzchni całkowitej budynków na działce.

Informacje na temat obowiązującego MPZP oraz danych do przeliczeń powierzchni można znaleźć na portalu: https://lipowa.e-mapa.net

Jeśli istnieje podejrzenie, że dany budynek wykorzystywany jest w sposób niezgodny z planem (np. całość przeznaczona jest pod działalność usługową), należy skontaktować się z:
Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w Żywcu
ul. Bracka 30, 34-300 Żywiec

2. Uciążliwości środowiskowe (hałas, zanieczyszczenia, wibracje)

Jeśli działalność prowadzona na sąsiedniej posesji negatywnie wpływa na środowisko lub powoduje ponadnormatywny hałas, można zawiadomić:
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska
Delegatura w Bielsku-Białej
ul. Partyzantów 117

3. Zakłócanie porządku publicznego i ciszy nocnej

W przypadku: hałaśliwych imprez, zakłócania ciszy nocnej, nadmiernego hałasu z sąsiedniej działki, naruszenia przepisów Kodeksu cywilnego (np. art. 144 o tzw. immisjach), można powiadomić Policję – także anonimowo.

4. Rozmowa w pierwszej kolejności

Zanim zdecydujemy się na formalne zgłoszenia, warto najpierw spróbować polubownie rozwiązać problem – np. uprzejmie zwracając uwagę osobom, które zakłócają spokój. Często takie podejście przynosi szybki i pozytywny efekt.


Jeśli masz pytania dotyczące zapisów MPZP lub procedur zgłoszeniowych, zapraszamy do kontaktu z Urzędem Gminy.