Informacja dla Mieszkańców dot. przebiegu przetargu na sprzedaż działek przy ul. Mroźnej w Lipowej

Podczas X sesji Rady Gminy Lipowa radny Włodzimierz Jezutek zadał pytanie wójtowi Bogusławowi Wyleciałowi, „dlaczego w gazetce gminnej ocenił sprzedaż 1,64 ha własności gminy Lipowa deweloperowi z niekorzyścią dla budżetu gminy”. Radni Włodzimierz Jezutek oraz Jan Sołtysik stwierdzili, że był to bardzo dobry interes dla Gminy. Po dyskusji, która wywiązała się na sali sesyjnej między ww. radnymi a wójtem, mieszkańcy gminy Lipowa zwrócili się z prośbą do wójta o udostępnienie danych przetargowych celem dokonania analizy przebiegu przetargu i oceny społecznej, czy decyzja o sprzedaży była zasadna i korzystna czy też świadczy o niegospodarności wójta i rady gminy poprzedniej kadencji.
Informujemy, że działki o łącznej powierzchni 1,64 habyły jedynymi niezabudowanymi działkami budowlanymi, które mogły być przeznaczone pod zabudowę celu publicznego, a były w posiadaniu gminy Lipowa.
Przebieg przetargu
25 września 2019 r. odbył się przetarg na działkę nr 563 poł. w Lipowej.
*powierzchnia: 1,64 ha
*cena wywoławcza: 1 425 253,52 brutto.
Nikt nie przystąpił do przetargu.
Następnie działkę nr 563 podzielono na 15 działek, które zyskały kolejno numery: 563/1, 563/2, 563/3 … aż do 563/15.
7 grudnia 2021 r. nastąpiły przetargi, do których przystąpiły dwie firmy: Bielskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego w Bielsku-Białej oraz JKM TRADE w Bielsku-Białej. Ich przebieg był następujący:
Nr działki | Pow. działki w ha | Cena wywoławcza netto | Cena, jaka powinna być przy stawce za 1 m2 z wyceny (zgodna z ceną rzeczoznawcy) | Cena z przetargu netto | Nabywca | Cena za m2 z wyceny (zgodna z wyceną rzeczoznawcy) | Cena za m2 z ceny wywoławczej netto | Cena za m2 z ceny z przetargu netto | Uwagi |
563/1 | 0,1068 | 118 003,32 | 119 210,16 | 962 000,00 | BPBP – nie zakupił | 111,62 | 110,49 | 900,74 | 789,12 powyżej wyceny rzeczoznawcy |
563/2 | 0,1151 | 118 230,72 | 124 630,28 | 125 000,00 | BPBP | 108,28 | 102,72 | 108,60 | 0,32 powyżej wyceny rzeczoznawcy |
563/4 | 0,1504 | 154 490,88 | 162 853,12 | 156 040,00 | BPBP | 108,28 | 102,72 | 103,75 | 4,53 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/5 | 0,1250 | 113 125,00 | 120 087,50 | 121 500,00 | BPBP | 96,07 | 90,50 | 97,20 | 1,13 powyżej wyceny rzeczoznawcy |
563/7 | 0,1056 | 95 568,00 | 101 449,92 | 121 000,00 | BPBP | 96,07 | 90,50 | 114,58 | 18,51 powyżej wyceny rzeczoznawcy |
563/8 | 0,1206 | 133 250,94 | 134 613,72 | 134 580,00 | BPBP | 111,62 | 110,49 | 111,59 | 0,03 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/9 | 0,1224 | 129 805,20 | 136 622,88 | 131 100,00 | JKM TRADE | 111,62 | 106,05 | 107,10 | 4,52 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/10 | 0,1040 | 98 737,60 | 99 912,80 | 123 000,00 | BPBP | 96,07 | 94,94 | 118,27 | 22,20 powyżej wyceny rzeczoznawcy |
563/11 | 0,1043 | 99 022,42 | 100 201,01 | 100 010,00 | BPBP | 96,07 | 94,94 | 95,88 | 0,19 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/12 | 0,1182 | 112 219,08 | 113 554,74 | 113 340,00 | BPBP | 96,07 | 94,94 | 95,88 | 0,19 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/13 | 0,1252 | 118 864,88 | 120 279,64 | 120 050,00 | BPBP | 96,07 | 94,94 | 95,88 | 0,19 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/14 | 0,1108 | 105 193,52 | 106 445,56 | 106 250,00 | BPBP | 96,07 | 94,94 | 95,89 | 0,19 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
563/15 | 0,1206 | 133 250,94 | 134 613,72 | 134 580,00 | JKM TRADE | 111,62 | 110,49 | 111,59 | 0,03 poniżej wyceny rzeczoznawcy |
Razem | 1,5290 |
Z przedstawionych w tabeli danych wynika, że już ceny wywoławcze wszystkich działek są niższe niż ceny wyliczone przez rzeczoznawcę za 1 m2. Dalsza analiza wykazuje, że 8 działek zostało sprzedanych poniżej cen wyliczonych przez rzeczoznawcę za 1 m2.
Biorąc pod uwagę powyższe fakty, przetarg na te działki powinien zostać unieważniony ze względu na niekorzystną cenę ich sprzedaży w stosunku do ceny rynkowej.
Po przeprowadzeniu przetargu sprzedano działkę nr 563/1 za cenę 962 000 netto, lecz nabywca BPBP w Bielsku-Białej, który ją wylicytował, nie przystąpił do aktu notarialnego.
Drugi przetarg na tę działkę ogłoszono 3 marca 2022 r. Wygrała go ta sama firma, która po pierwszym przetargu nie przystąpiła do aktu notarialnego, i wylicytowała tę działkę za kwotę 119 180 zł netto, co mogło spowodować szkodę w majątku gminy Lipowa w kwocie 842 820 netto.
I trzeba tutaj postawić pytanie, czy oferent, który nie wywiązał się z zakupu po pierwszym przetargu mógł przystąpić do przetargu tej samej działki i dalej – zakupić ją za cenę niższą o 842 820 netto?
Kolejny znak zapytania to zobowiązanie przyjęte przez Gminę Lipowa – zapisane w akcie notarialnym sprzedaży – do poniesienia kosztów usunięcia kolizji linii energetycznej znajdującej się na sprzedawanych działkach. Koszt usunięcia ww. kolizji wyniósł 58 393,46 zł brutto.
Dodatkowo, w okresie pomiędzy jednym a drugim przetargiem wójt oraz rada gminy podjęli decyzję o doprowadzeniu sieci wodociągowej do ww. działek. Na działania inwestycyjne w tym zakresie wydatkowano ze środków publicznych kwotę 856 747,22 netto. Te podjęte przez Gminę Lipowa działania nie tylko zwiększyły atrakcyjność tych nieruchomości, ale nade wszystko znacznie podniosły ich wartość. Również ta okoliczność poddaje w wątpliwość zasadność zbycia ww. nieruchomości. Nasuwa się także pytanie, dlaczego w miesiąc po sprzedaży działek przez gminę wójt oraz rada gminy decydują się na poniesienie kosztów w wysokości 856 747,22 netto, uzbrajając już sprzedane deweloperowi działki?
Dodatkowo trzeba podkreślić, że gmina utworzyła deweloperowi drogi wewnętrzne z dwóch działek 563/3 oraz 563/6 o łącznej powierzchni 0,12 ha na drogi wewnętrzne, tracąc możliwość ich sprzedaży na szacunkową kwotę (przy założeniu 1 m2 po 108 zł) – 119 800 netto.
Podsumowanie
Budżet Gminy Lipowa ze sprzedaży działek o łącznej powierzchni 1,64 ha pozyskał 1 605 630 netto.
Koszty poniesione w odniesieniu do tych działek, czyli: budowa wodociągu (kwota 856 747,22 netto), koszt usunięcia kolizji linii energetycznej (58 393,46 brutto) oraz koszt działek przeznaczonych na drogi wewnętrzne (szacunkowa wartość 119 800 netto) – daje łącznie: 1 034 940,68 netto.
Odliczając poniesione koszty dodatkowe od kwoty pozyskanej ze sprzedaży działek otrzymujemy zysk w kwocie: 570 689,32 netto, z czego wynika, że koszt 1 m2 sprzedanej działki o powierzchni 1,64 ha wynosił 34,79 netto.
Gdyby wziąć pod uwagę różnicę powstałą pomiędzy pierwszym a drugim przetargiem na działce nr 563/1 w kwocie 842 820 netto, majątek gminy nie zyskałby, a nawet stracił na tej transakcji 272 130,68 netto.
Poza wyżej wskazanymi okolicznościami zasadnicze wątpliwości budzi sama decyzja o ogłoszeniu przetargu na ww. nieruchomości bez konsultacji społecznych. Jest to o tyle istotne, że stan finansów gminy Lipowa nie uzasadniał sprzedaży nieruchomości. Środki ze sprzedaży nie miały stanowić wkładu własnego do realizacji inwestycji gminnych. Należy zaznaczyć, że Gmina Lipowa, aby realizować swoje zadania, takie jak zabezpieczenie działek pod budowę sal gimnastycznych przy szkole w Słotwinie, w Lipowej oraz tak oczekiwanych parkingów przyszkolnych, jak również w rejonie Doliny Zimnika, a także pod budowę bazy dla Zakładu Gospodarki Komunalnej, jest zmuszona nabywać, a nie zbywać nieruchomości.
Konsultacje społeczne mogły wykazać całkiem inne oczekiwania społeczne mieszkańców Gminy Lipowa co do tak dużej i atrakcyjnie położonej działki.
Sprzedaż tej nieruchomości po średnich cenach aktualnych (2025 rok – ok. 200 zł/1 m2) dałoby wpływ środków w wysokości 3.280.000 netto do budżetu Gminy. Taki zastrzyk finansowy znacznie przyspieszyłby realizację oczekiwań Mieszkańców naszej gminy (np. remont dróg gminnych, budowa chodników).
Pytania końcowe
Dlaczego wójt z radą gminy poprzedniej kadencji jednogłośnie podjęli tak ważną decyzję bez przeprowadzenia analizy ekonomicznej oraz konsultacji społecznych zasadności tych działań?
Czy ówczesny przewodniczący Komisji Działalności Gospodarczej, Komunalnej, Budżetu i Finansów – Jan Sołtysik wraz z członkami – mieli jakiekolwiek wątpliwości i pytania co do zasadności sprzedaży ww. nieruchomości i czy znajdują one odzwierciedlenie w protokołach z komisji i sesji?
Czym wójt i rada gminy poprzedniej kadencji uzasadniają decyzję o tak kosztownej budowie wodociągu (856 747,22 netto), który do tej pory, czyli do 2025 roku, nie może być użytkowany ze względów technicznych i wymaga dalszego doinwestowania?
Po zapoznaniu się z ww. faktami proszę Mieszkańców o dokonanie oceny społecznej opisanej transakcji. Czy radni Włodzimierz Jezutek i Jan Sołtysik mieli podstawę do stwierdzenia, że transakcja, za którą poprzednia rada gminy jednomyślnie głosowała była korzystna finansowo dla Gminy Lipowa, czy też nosi znamiona niegospodarności w zarządzaniu mieniem gminy?
Odpowiedzi na powyższe i inne pytania, które nasuną się Państwu po lekturze przedstawionych faktów, należy oczekiwać od wójta i radnych poprzedniej kadencji. Mamy nadzieję, że aktywni obserwatorzy działań obecnego wójta i radnych gminy, z równie dużą dozą emocji zaangażują się w ocenę i wyjaśnienie działań poprzedniego wójta i rady gminy.
Trzeba podkreślić, że mamy do czynienia z decyzjami, które w ogromnym stopniu zaważyły na funkcjonowaniu i planowaniu obecnego budżetu gminy.
W związku z powyższym, po konsultacjach wójta z radnymi oraz kancelarią prawną, zgodnie z obowiązującym prawem, zdecydowano o powiadomieniu Prokuratury Rejonowej w Żywcu w przedmiotowej sprawie.
Pozostałe aktualności

Pryszczyca – komunikat


Klub seniora – aktualności

Konsultacje ws. planu ogólnego

Komunikat KRUS
